Watch teaser

A NASCAR Európában:
7 ország, 26 verseny
Készen áll?

Indítás
 
 


A NASCAR Whelen Euro Series és a General Tire ideális partnerek, nem utolsósorban közös, gazdag amerikai örökségük miatt.

Guy Frobisher szenior projektmenedzser
 
Jerome Galpin (Euro NASCAR) és Guy Frobisher (General Tire) állnak a versenyabroncsok előtt a bejelentést követően

Jerome Galpin (Euro NASCAR) és Guy Frobisher (General Tire)

General Tire & Euro NASCAR:
Együtt egészen a célvonalig

Füstölgő abroncsok, csikorgó kerekek az aszfalton, sötét nyomok minden kanyarban:  ez a nyers esztétika Daytonában, a NASCAR hazájában született. Valóban lenyűgöző, hogy mit produkálnak az abroncsok egy NASCAR futamon.

Akkor hát miért ne néznénk szembe ezzel a kihívással egy hivatalos partner oldalán, aki hozzánk hasonlóan az amerikai hagyományt testesíti meg – és a célja szintén a csúcsteljesítmény és a megbízhatóság?

A Euro NASCAR hatéves együttműködést kezdett a General Tire vállalattal, hogy megfeleljen ezeknek az igényeknek. Hat év egy támogatási együttműködésre az autó-motor sportokban valóban szokatlanul hosszú időtartam. Viszont rendkívül sokat elárul arról, mennyire bízik a Euro NASCAR a General Tire-ben. Cserébe a márka egy olyan versenyabroncsot fejlesztett ki, amely várhatóan megfelel a 30 Euro NASCAR csapat magas elvárásainak.

A különleges fejlesztésű „NWES GT” abroncsok már az első teszteken is bizonyították számos erősségüket. Ahogy az a NASCAR esetében már hagyomány, minden jármű ugyanabból a sima és esőabroncs verzióból kap egy-egy szettet 11.5/27.5 R 15 méretben.

Végül is: bárhol lehetséges. A Euro NASCAR versenypályától Európa kanyargós útjaiig.

 

Euro NASCAR abroncsaink – az USA-tól Európának

A General Tire mérnökei által a Euro NASCAR számára tervezett versenyabroncs.

A General Tire mérnökei által a Euro NASCAR számára tervezett versenyabroncs.

Győztesek minden pályán

NWES GT 

  • Méret: 11.5/27.5 R 15
  • Egy-egy versenyző számára elérhető szettek száma: 20 

Az abroncsokat az indianai Plymouthban tervezték, kifejezetten a NASCAR embert próbáló körülményeit szem előtt tartva. Jóllehet ezek Európában másmilyenek, hiszen az európai pályák a klasszikus ovális helyett kör alakúak, az abroncsoknak tudniuk kell helytállni a különféle szögű kanyarokban, miközben számos különféle aszfaltpályán is jól kell teljesíteniük. Még a különböző országok időjárási viszonyait is számításba kell venni ahhoz, hogy a NASCAR autók mindig biztonságosan tartani tudják az utat.

A jól ismert NASCAR versenykörülmények, így a vezetési távolság és az idő mellett még a jármű súlyával és sebességével is kalkulálni kell.

Jó lenne egy nap versenyen is látni a GT bemutatóautót!

Guy Frobisher szenior projektmenedzser
 
Az Euro NASCAR 2019-es autója minden szponzorával

Az Euro NASCAR 2019-es autója

A 2019-es Euro NASCAR autó

  • NASCAR motor: V8 5,7 liter NWES, 400 bhp, 55 m/kg nyomaték
  • Erőátvitel: hátsókerék-meghajtás, 4 sebességes váltó
  • Fékek: 4 dugattyús monoblokkos féknyergek, 330 mm szellőztetett féktárcsák
  • Max. sebesség: 250 km/h
  • Súly: 1210 kg / 2650 font
  • Hossz: 5080 mm
  • Szélesség: 1950 mm
  • Tengelytáv: 2740 mm
  • Biztonság: FIA által tanúsított csöves alváz, FIA által tanúsított felszerelés
  • Esélyegyenlőség: ugyanaz az autó minden vezetőnek, ugyanazok az alkatrészek minden autón, fontosabb összetevők plombálva, üvegszálas kompozit karosszéria

A General Tire márkaautó (lásd a képen) nagyszerű példája annak, mennyire látványos egy Euro NASCAR autó teljes versenydíszben – bár a General Tire egyelőre nem szándékozik ezt a járművet rajthoz állítani. Ez az autó a General Tire és a NASCAR Whelen Euro Series együttműködésének büszke szimbóluma, amely rendszeresen megjelenik majd olyan kiállításokon és promóciós eseményeken, mint az „Autosport International”. Természetesen egy autó sem versenyezhet jóváhagyott rajtszám nélkül, így a General Tire autó is kapott egyet: a 61-es szám tudatos választás eredményeként született, hiszen egy ügyesen formázott 61-es szám ránézésre a márka „GT” kezdőbetűire hasonlít.

0
Az abroncsokat a versenyen érő legnagyobb G-erő
0
Szezononként elhasznált abroncsszettek átlagos mennyisége
 

NASCAR 2019: Európában bárhol lehetséges

A NASCAR versenyekről mindenkinek az USA jut az eszébe: olaj és üzemanyag szaga, egyenlő feltételekkel vívott küzdelem a győzelemért.

A NASCAR Whelen Euro Series az európai közönséget ejti rabul ezekkel a felfokozott érzésekkel: 7 országban, 7 versenyhétvégén, összesen 26 bajnokságon. A fő kihívást azonban az európai pályák jelentik. Ezek a legkülönfélébb, más autó-motorsport-eseményekről híres pályák, amelyek között még egy klasszikus NASCAR ovális is megtalálható. Az európai versenyzés egészen más képességkészletet kíván az autótól és vezetőjétől egyaránt.

A valenciai körpálya melletti forgalmas box felülnézetből.

A Circuit Ricardo Tormo boxának látképe, 2018

NASCAR @ Circuit Ricardo Tormo, Valencia, Spanyolország

2019. április 13–14.

A Circuit Ricardo Tormo 1999-ben nyílt meg, így viszonylag újnak számít. Éghajlata meglehetősen enyhe, mivel Spanyolország keleti partjának közelében fekszik.

Valenciában a Euro NASCAR versenyzői az óramutató járásával szemben teszik meg a 4,005 km hosszú utat, benne 9 bal és 5 jobb kanyarral, valamint a Euro NASCAR szezon leghosszabb egyenesfutásával. Különösen a sikánt követő kanyar igényel ügyességet, közvetlenül a célvonal előtt. Mindent összevetve izgalmas és dinamikus pálya.

Több autó egy éles kanyarban Franciacortában, 2017

Küzdelem az elsőségért Franciacortában, 2017

(fotó: Luca Casadei)

NASCAR @ Autodromo di Franciacorta, Castrezzato/Brescia, Olaszország

2019. május 11–12.

A Garda-tó közelében épült olaszországi körpálya, a NASCAR Europe versenysorozat egyik legújabb helyszíne 2008-ban nyílt meg. A több mint 12 méter széles és 2,519 km hosszú pálya aszfaltján a versenyzők 8 jobb és 5 bal kanyart járnak végig az óramutató járásával megegyező irányban. A versenyzők véleménye szerint a kanyarok simák és jól láthatóak.

Panorámakép a zsúfolt Brands Hatch pályáról röviddel a verseny kezdete után.

És elindultak!

NASCAR @ Brands Hatch, Fawkham, Anglia, Egyesült Királyság

2019. június 1–2.

Ez a Londontól kb. 30 km-re délkeleti irányban található pálya tekintélyes múltra néz vissza, egészen az 1940-es évekig. Elsőre nem túl látványos – de a látszat ezúttal megtévesztő. Az 1,929 km hosszú egyesült királyságbeli NASCAR pálya 4 jobb és 2 bal kanyart rejt az óramutató járásával megegyező irányban, amelyek alaposan megizzasztják a NASCAR versenyzőit, mert az erősen változó kanyarodási sebesség miatt könnyű alábecsülni őket.

A csendes Autodrom Most pálya madártávlatból.

Autodrom Most

NASCAR @ Autodrom Most, Most, Cseh Köztársaság

2019. június 29–30.

A 4,212 km hosszú, kacskaringós pálya 12 jobb és 9 bal kanyarjával meglehetősen nehéznek számít. A haladási irány az óramutató járását követi. A pálya tökéletes választás a NASCAR versenyekre: a nagyjából egyenes, épp ezért gyorsan megtehető, 792 m-es első szakaszt egy igazi hullámvasút követi, amely rendíthetetlen vezetői képességeket kíván.

Személyzet, versenyzők és mások várakoznak a startblokk körül, miközben megtelnek a lelátók.

Verseny előtti csend

NASCAR @ Raceway Venray, Venray, Hollandia

2019. július 13–14.

A Circuit de Peel néven is ismert pálya számít a leggyorsabb ovális körpályának Európában. A mindössze 800 m hosszú körpálya 4 magas falú kanyarjával megfelel a klasszikus 1/2 mérföldes oválisnak, amelyet a NASCAR versenyzők olyan jól ismernek. A verseny általában az óramutató járásával ellentétes irányban zajlik, és a nagy sebességgel egymást előzni próbáló autók igazi NASCAR módra vérforralóan izgalmas látványt kínálnak.

Egy hajtűkanyar az üres Hockenheimringen madártávlatból

A Sachskurve a Hockenheimringen

NASCAR @ Hockenheimring, Hockenheim, Németország

2019. szeptember 21–22.

A hagyományos és egyben legendás pálya 3,692 kilométerével dinamikus versenyt garantál. Az izgalmas előzési lehetőségeket rejtő gyors szakaszokon minden alkalmat ki kell használni – a Hockenheim elsősorban ezért a versenynaptár egyik leggyorsabb pályája. A Hockenheimring most másodízben ad otthont a NASCAR Whelen Euro Series elődöntőjének. Ez a verseny fontos szerepet játszik a bajnoki címért folytatott küzdelemben – mert bár az elődöntő első helyezése még nem szerzi meg a címet, a történelem már bebizonyította, hogy a címre való esélyt az elődöntőben nagyon is el lehet veszíteni.

A zolderi Elite 2 verseny győztese az autóján ülve, mögötte ünneplő pomponlányokkal.

Az Elite 2 győztesét ünneplik Zolderben

NASCAR @ Circuit Zolder, Zolder, Belgium

2019. október 5–6.

Az Antwerpentől délkeletre fekvő Zolderben a versenyzőknek 6 jobb és 4 bal kanyart – köztük 3 sikánt – kell leküzdeniük. Mint sok más európai versenypálya, ez is hosszú és eseménydús történelemre tekint vissza, amelynek részét képezték a ’70-80-as évek Forma-1 futamai is. A 4,011 km-es aszfaltpályán az óramutató járása szerint alakul a haladási irány. A szintkülönbségek és a vakkanyarok miatt nehéz pályának számít. Míg az első szakasz sima vezetést garantál, a második már kőkemény, és a legtehetségesebb NASCAR versenyzők is csak pontosan kiszámított fékezési manőverekkel tudják teljesíteni.

Az autók elhelyezkednek a pályán, a tömeg még kavarog.

Előkészületek a felsorakozáshoz.

A National Association for Stock Car Auto Racing [Szériaautó-versenyzés Nemzeti Szövetsége] – rövidítve NASCAR – vállalat világméretekben szankcionál és szervez szériaautó-versenyeket. Kezdetei és gyökerei a késő ’40-es évekbeli Daytona Beach (Florida) világába nyúlnak vissza, az amerikai szériaautó-versenyek szülőhazájába és a Daytona 500 otthonába. Az erős amerikai gyökerek minden NASCAR versenyre rányomják a bélyegüket, így mostantól a General Tire által szponzorált Whelen Euro Seriesre is.

Daytonában a NASCAR nagy szerepet játszott a szériaautó-versenyek mai formájának kialakulásában. Valójában a NASCAR alapítója, William France Senior álmodta meg a Daytona International Speedway versenypályát, és álmát valóra is váltotta.

A szériaautó-versenyek másik alapfeltétele: maguk a versenyautók. Az autók miatt nevezik ezeket a bajnokságokat máig szériaautó-versenyeknek. A korai időkben a versenyeken csak sorozatgyártott autók vehettek részt. Ma a NASCAR versenyautói kifejezetten a verseny céljára készülnek, de szoros kapcsolat fűzi őket sorozatgyártott megfelelőikhez.

A versenyen részt vevő összes NASCAR csapat ugyanolyan feltételekkel indul: Egyforma NWES motor, alváz, sebességváltó, súly, biztonsági funkciók – és abroncsok, adott esetben 2024-ig a General Tire-től. Karosszériából háromféle elérhető – a teljesítménye mindegyiknek egyenértékű a többivel –: Chevrolet Camaro, Ford Mustang, Toyota Camry.

Régi fénykép a Daytona Beach and Road Course egy zsúfolt parti szakaszáról egy régi autókat felvonultató NASCAR futamon.

Daytona Beach and Road Course

A NASCAR a klasszikus szériaautó-versenyzésben gyökerezik, amely a szesztilalom éveiben (1922–1933) alakult ki. Kezdetben a feketepiaci kereskedelemhez, az illegális alkohol vevőknek való kiszállításához kötődött, mára azonban rég polgárjogot nyert mint nehéz és izgalmas sportág. Míg a szállítósofőrök azért „modolták” az autóikat, hogy növeljék azok sebességét és szállítókapacitását, a későbbi szériaautó-vezetők által végzett módosítások célja már az volt, hogy leelőzzék egymást olyan versenypályákon, mint a floridai Daytona Beach and Road Course.

 

Néhány pillanat a NASCAR történetéből:

  • 1948. február: Bill France Senior megalapítja a NASCAR-t. Lezajlik az első verseny a daytonai Beach and Road Course-on.
  • 1949. június 19.: Az első (a mai Monster Energy NASCAR Cup versenysorozathoz hasonlítható) verseny szigorúan szériaautók számára a Charlotte Fairgrounds Speedwayen.
  • 1959. február 22.: Az első Daytona 500.
  • 1979. február 18.: A Daytona 500 első élő közvetítése a TV NASCAR által az USA-ban. A nézők tűkön ülnek az izgalomtól, amikor Richard Petty az utolsó körben végre átveszi a vezetést.
  • 1994. augusztus 6.: A NASCAR pályák listájára felkerül az Indianapolis Motor Speedway.
  • 2012: A korábban Racecar Euro-Series néven ismert versenysorozat (mai nevén Whelen Euro Series) hivatalosan is a NASCAR által szankcionált versenysorozattá válik.
  • 2018. október 25.: A NASCAR Whelen Euro Series és a General Tire hivatalos partnerkapcsolatának kezdete.
NASCAR Euro Whelen Series logó

NASCAR Whelen Euro Series

A NASCAR Whelen Euro Series a francia Team FJ által szervezett autóverseny-sorozatként indult 2009-ben. Ekkor még Racecar Series volt a neve, és elsősorban franciaországi pályákon zajlott. 2010 vége felé a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bejelentette, hogy a Racecar Euro-Series mostantól hivatalosan elismert nemzetközi versenysorozat. Ennek következtében 2011-ben bővült az európai helyszínek sora.

Mindössze egy évvel később a Racecar Euro-Series alapítói megállapodást kötöttek a NASCAR-ral. A Euro-Series átvette a NASCAR szabályait, és hivatalosan is a NASCAR által szankcionált versenysorozattá vált. 2013-ban a neve is megváltozott NASCAR Whelen Euro Seriesre.

A Euro NASCAR a NASCAR-ra oly jellemző hangulatot és izgalmas versengést hozza el az Óvilágba, egyedülálló európai zamatot vegyítve hozzá.

Indítás
 

Most ismerkedik a NASCAR-ral? Gyakran ismételt kérdések

Milyen NASCAR szabályok változtak meg 2019-ben?

A NASCAR Whelen Euro Series 2019-es szezonjára a következő változások vonatkoznak:

  • Minden vezetőnek maximum 20 sima abroncs áll rendelkezésére az összes selejtezőhöz és NASCAR futamhoz. Az edzés során használt abroncsok és az esőabroncsok ebbe nem számítanak bele.
  • A versenyszervező Team FJ egy új háromirányú lengéscsillapítót dolgozott ki, amelynek használata minden csapat számára kötelező.
  • A jobb láthatóság kedvéért kifejlesztettek egy új hátsó spoilert is. Ennek anyaga átlátszó polikarbonát és acél.
  • Az összes autónak minden egyes verseny előtt bővített műszaki vizsgálati folyamatok rendszerén kell keresztülmennie. A vizsgálati rendszert a NASCAR kutatás-fejlesztési központjának támogatásával fejlesztették tovább.
  • Az Elite 2 első selejtezőjének időtartama 10 percről 20 percre nőtt. A Superpole selejtező és az összes Elite 1 selejtező időtartama továbbra is ugyanaz, mint a korábbi Euro NASCAR szezonokban.
Hogy működik a NASCAR pontozási rendszer?

2019-ben egy-egy NASCAR Whelen Europe Series verseny végén a következő pontszámokat lehet megszerezni: 

  • 1. helyezés: 40 pont
  • 2. helyezés: 35 pont
  • 3. helyezés: 34 pont
  • 4. helyezéstől az utolsóig: a pontszám egyesével csökken

Az a versenyző, aki a verseny folyamán a legtöbb helyezést nyerte el, 4 bónuszpontot kap.

A Euro NASCAR szezon utolsó két versenyén (ún. „playoff”) a győztesek dupla pontszámot kapnak:

  • 1. helyezés: 80 pont
  • 2. helyezés: 70 pont
  • 3. helyezés: 68 pont

Az a versenyző, aki a verseny folyamán a legtöbb helyezést nyerte el, 8 bónuszpontot kap.

Mi az a NASCAR Elite 1 és Elite 2 bajnokság?

A NASCAR Elite 1 autóversenyzői bajnokság arany-, ezüst- és bronzfokozatú autóversenyzőknek szól:

  • Junior J. Sarran Trophy 25 év alatti versenyzőknek
  • Challenger Trophy amatőröknek

A NASCAR Elite 2 autóversenyzői bajnokság csak ezüst- és bronzfokozatú autóversenyzőknek szól:

  • Legend Trophy 40 éven felüli versenyzőknek
  • Rookie Cup újoncoknak
  • Lady Cup női versenyzőknek
Mi az a NASCAR csapatbajnokság?

Az Elite 1 és Elite 2 bajnokságokon legmagasabb pontszámmal végzett csapat lesz a csapatbajnok.

Mi az a NASCAR Nations Cup?

A Nations Cup, azaz nemzeti kupa egy 2018 óta létező további formátum. A versenyzőket indító országok közül azoknak, amelyek a legmagasabb összpontszámot érik el, minden versenyhétvégén bronz-, ezüst- vagy aranyérmet osztanak ki.

Most történik:


1915 óta
General Tire. A Continental márkacsoport tagja.

Annak érdekében, hogy honlapunk a legjobb felhasználói élményt nyújtsa Önnek, oldalunk cookie-kat használ. További információk és a cookie beállításainak módosítása érdekében kattintson ide.