Watch teaser

Euro NASCAR
1. verseny: Róma
Szeptember 12-13.

 

NASCAR 2020: Európában bárhol lehetséges

A NASCAR versenyekről mindenkinek Amerika jut az eszébe: az olaj és az üzemanyag szaga, valamint az egyenlő feltételekkel vívott küzdelem a győzelemért.

A NASCAR Whelen Euro Series az európai közönséget ejti rabul ezekkel a felfokozott érzésekkel: 7 országban, 7 versenyhétvégén, összesen 26 bajnokságon. A fő kihívást azonban az európai pályák jelentik. Ezek a legkülönfélébb, más autó-motorsport-eseményekről híres pályák, amelyek között még egy klasszikus NASCAR ovális is megtalálható. Az európai versenyzés egészen más képességkészletet kíván az autótól és vezetőjétől egyaránt.

Izgatottan várjuk az előttünk álló szezont. Ez egy remek lehetőség, hogy abroncsainkat a legnehezebb körülmények között tudjuk tesztelni.

Guy Frobisher, Szenior Projectmenedzser
 

A PÁLYÁK BEMUTATÁSA

Indítás

NASCAR @ Vallelunga „Piero Taruffi” versenypálya, Róma, Olaszország

2020. szeptember 12-13.

Az 1951-ben épült, a Forma-1 korábbi pilótájáról, Piero Taruffiról elnevezett versenypálya 30 km távolságra található Rómától északra. Több bővítés után a pálya jelenleg 4.085 m hosszú, és az óramutató járásával megegyező irányban halad. A vezetőknek 10 kanyart (hármat balra és hetet jobbra) kell megtenniük a 11 m széles aszfaltcsíkon, mielőtt beérnek a célegyenes előtti utolsó hajrára, ahol a sáv 14 m-re szélesedik ki. Mivel ez a pálya technikai kihívásokban bővelkedik, így sok Forma-1-es csapat használja tesztpályaként, mint a Ferrari, a Williams, illetve korábban a Toyota. A pályát számos motorsport verseny helyszíneként is használják, például 2007-ben és 2008-ban itt rendezték meg a Superbike-világbajnokságot.

Az Elite 2 Zolder verseny győztese az autóján ül, akit pompomlányok ünnepelnek a háta mögött.

Az Elite 2 győztesének ünneplése Zolderben

NASCAR @ Zolder versenypálya, Zolder, Belgium

2020. október 3-4.

Az Antwerpentől délkeletre fekvő Zolderben 6 jobb és 4 bal kanyart, köztük 3 sikánt kell meghódítani. Sok más európai pályához hasonlóan ez is hosszú és eseménydús múltra tekinthet vissza, beleértve a 70-es és 80-as évek Forma-1-es versenyeit. A 4,011 km hosszú aszfaltozott pálya az óramutató járásával megegyező irányban halad, amit a dombok és a beláthatatlan kanyarok miatt nehéznek tartanak. Amíg az első szakasz viszonylag egyszerűen levezethető, addig a második szakasz tele van kihívásokkal, amely előre kiszámított fékezési manővereket követel meg a tehetséges NASCAR versenyzőktől.

NASCAR @ Hockenheimring, Hockenheim, Németország

2020. október 17-18.

A hagyományos és legendás pálya dinamikus versenyt garantál a maga 3,692 km-es hosszával. Az izgalmas előzési lehetőségekkel rendelkező gyors szakaszok nagy szerepet játszanak abban, hogy Hockenheim a naptár egyik leggyorsabb pályája legyen. A NASCAR Whelen Euro sorozatban a Hockenheimring másodszor ad otthont az elődöntőnek. Ennek a versenynek rendkívül nagy a jelentősége az összetett győzelemért vívott csatában. Ugyan az itt elért első helyezéssel még nem lehet elnyerni a címet, viszont a történelem már számos esetben bebizonyította, hogy győzelem nélkül nagyon könnyen el lehet veszíteni a végső címre való esélyt. A legendás Hockenheimringringen tartott 2020-as NWES-döntő házigazdájaként Németország a harmadik ország lesz Franciaország és Belgium után, amely megrendezi az Euro NASCAR-döntőt.

Az Autodrom Most csendes pályája madártávlatból.

Autodrom Most

NASCAR @ Autodrom Most, Most, Csehország

2020. november 14-től november 15-ig

12 jobb és 9 bal kanyar kombinációjával a 4,212 km hosszú pálya nagy kihívást jelent a versenyzők számára. Az óramutató járásával megegyező irányban haladó versenypálya tökéletes a NASCAR versenyekhez, hiszen a viszonylag egyenes és emiatt gyors 792 m hosszú első szakaszt egy igazi hullámvasút követi, amely magabiztos vezetési készségeket igényel.

A valenciai pálya forgalmas mélyedése fentről nézve.

A Ricardo Tormo versenypálya mélyedésének látképe, 2018

NASCAR @ Ricardo Tormo versenypálya, Valencia, Spanyolország

2020. december 5-6.

A Ricardo Tormo versenypályát először 1999-ben nyitották meg, így ez egy viszonylag fiatal pályának mondható. Éghajlati szempontból meglehetősen enyhe, mivel közel fekszik Spanyolország keleti partjaihoz.

Valenciában az Euro NASCAR pilótái az óramutató járásával ellentétes irányba haladnak a 4.005 m hosszú pályán, ami 9 bal és 5 jobb kanyart tartogat a számukra, valamint az Euro NASCAR szezon leghosszabb egyenesét. Különösen a sikán utáni kanyar igényel nagy tudást, amely közvetlenül a cél előtt található. Összességében ez egy dinamikus és izgalmas pálya.

Széles rálátás a zsúfolt Brands Hatch pályára röviddel a verseny kezdete után.

És elrajtoltak!

NASCAR @ Brands Hatch, Fawkham, Anglia, Egyesült Királyság

Elhalasztva

A körülbelül 30 km-re, Londontól délkeletre található versenypálya hagyományai az 1940-es évekig nyúlnak vissza. Az Egyesült Királyságban található NASCAR pálya 1,929 km hosszú, 4 jobb és 2 bal kanyarral rendelkezik, és az óramutató járásával megegyező irányban halad. Különlegessége elsőre talán nem is látszik, azonban a végeredmény magáért beszél, melyet a NASCAR pilótái is megerősítenek. A pálya kanyarjai ugyanis könnyen alábecsülhetőek a befordulási sebességek közti nagy eltérések miatt.

A csapat, a pilóták és a többiek, akik a rajt körül várakoznak, miközben a lelátó megtelik.

A verseny előtti nyugalom

NASCAR @ Venray versenypálya, Venray, Hollandia

Elhalasztva

A Circuit de Peel néven is ismert pályát Európa leggyorsabb ovális pályájaként tartják számon. A csupán 800 m hosszú, 4 magas oldalú kanyarral rendelkező pálya megfelel a NASCAR pilótái számára jól ismert, klasszikus fél mérföld hosszú ovális pályának. Ezen a versenyen a pilóták jellemzően az óramutató járásával ellentétes irányban vezetnek, amely az autók szoros és gyors küzdelmének, valamint a látványos showelemeknek köszönhetően igazán lebilincselő élményt nyújt klasszikus NASCAR módra.

MOST ISMERKEDIK A NASCAR-RAL? GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK

Milyen NASCAR szabályok változtak meg 2020-ban?

A NASCAR Whelen EURO Series 2020-as szezonjának változásai:

A verseny további tisztaságának fenntartása érdekében, az idei szezontól új bűntetőpont-rendszer kerül bevezetése. Egy szabálysértésért automatikusan egy bűntetőpont jár (BWP). 4 büntetőpont után öt, még öt büntetőpont után 10 rajthelyes büntetés jár. Hat büntetőpont összegyűjtése után boxutcai indulás a büntetés.

Minden büntetés után 3 büntetőpont kerül levonásra, még ha egy adott versenyhétvégén nem vét a versenyző, abban az esetben kettő ponttal csökken a büntetőpontjainak a száma.

Hogy működik a NASCAR pontozási rendszer?

2019-ben egy-egy NASCAR Whelen Europe Series verseny végén a következő pontszámokat lehet megszerezni: 

  • 1. helyezés: 40 pont
  • 2. helyezés: 35 pont
  • 3. helyezés: 34 pont
  • 4. helyezéstől az utolsóig: a pontszám egyesével csökken

Az a versenyző, aki a verseny folyamán a legtöbb helyezést nyerte el, 4 bónuszpontot kap.

A Euro NASCAR szezon utolsó két versenyén (ún. „playoff”) a győztesek dupla pontszámot kapnak:

  • 1. helyezés: 80 pont
  • 2. helyezés: 70 pont
  • 3. helyezés: 68 pont

Az a versenyző, aki a verseny folyamán a legtöbb helyezést nyerte el, 8 bónuszpontot kap.

Mi az a NASCAR Elite 1 és Elite 2 bajnokság?

A NASCAR Elite 1 autóversenyzői bajnokság arany-, ezüst- és bronzfokozatú autóversenyzőknek szól:

  • Junior J. Sarran Trophy 25 év alatti versenyzőknek
  • Challenger Trophy amatőröknek

A NASCAR Elite 2 autóversenyzői bajnokság csak ezüst- és bronzfokozatú autóversenyzőknek szól:

  • Legend Trophy 40 éven felüli versenyzőknek
  • Rookie Cup újoncoknak
  • Lady Cup női versenyzőknek
Mi az a NASCAR csapatbajnokság?

Az Elite 1 és Elite 2 bajnokságokon legmagasabb pontszámmal végzett csapat lesz a csapatbajnok.

Mi az a NASCAR Nations Cup?

A Nations Cup, azaz nemzeti kupa egy 2018 óta létező további formátum. A versenyzőket indító országok közül azoknak, amelyek a legmagasabb összpontszámot érik el, minden versenyhétvégén bronz-, ezüst- vagy aranyérmet osztanak ki.

Az autók elhelyezkednek a pályán, a tömeg még kavarog.

Előkészületek a felsorakozáshoz.

A National Association for Stock Car Auto Racing [Szériaautó-versenyzés Nemzeti Szövetsége] – rövidítve NASCAR – vállalat világméretekben szankcionál és szervez szériaautó-versenyeket. Kezdetei és gyökerei a késő ’40-es évekbeli Daytona Beach (Florida) világába nyúlnak vissza, az amerikai szériaautó-versenyek szülőhazájába és a Daytona 500 otthonába. Az erős amerikai gyökerek minden NASCAR versenyre rányomják a bélyegüket, így mostantól a General Tire által szponzorált Whelen Euro Seriesre is.

Daytonában a NASCAR nagy szerepet játszott a szériaautó-versenyek mai formájának kialakulásában. Valójában a NASCAR alapítója, William France Senior álmodta meg a Daytona International Speedway versenypályát, és álmát valóra is váltotta.

A szériaautó-versenyek másik alapfeltétele: maguk a versenyautók. Az autók miatt nevezik ezeket a bajnokságokat máig szériaautó-versenyeknek. A korai időkben a versenyeken csak sorozatgyártott autók vehettek részt. Ma a NASCAR versenyautói kifejezetten a verseny céljára készülnek, de szoros kapcsolat fűzi őket sorozatgyártott megfelelőikhez.

A versenyen részt vevő összes NASCAR csapat ugyanolyan feltételekkel indul: Egyforma NWES motor, alváz, sebességváltó, súly, biztonsági funkciók – és abroncsok, adott esetben 2024-ig a General Tire-től. Karosszériából háromféle elérhető – a teljesítménye mindegyiknek egyenértékű a többivel –: Chevrolet Camaro, Ford Mustang, Toyota Camry.

Régi fénykép a Daytona Beach and Road Course egy zsúfolt parti szakaszáról egy régi autókat felvonultató NASCAR futamon.

Daytona Beach and Road Course

A NASCAR a klasszikus szériaautó-versenyzésben gyökerezik, amely a szesztilalom éveiben (1922–1933) alakult ki. Kezdetben a feketepiaci kereskedelemhez, az illegális alkohol vevőknek való kiszállításához kötődött, mára azonban rég polgárjogot nyert mint nehéz és izgalmas sportág. Míg a szállítósofőrök azért „modolták” az autóikat, hogy növeljék azok sebességét és szállítókapacitását, a későbbi szériaautó-vezetők által végzett módosítások célja már az volt, hogy leelőzzék egymást olyan versenypályákon, mint a floridai Daytona Beach and Road Course.

 

Néhány pillanat a NASCAR történetéből:

  • 1948. február: Bill France Senior megalapítja a NASCAR-t. Lezajlik az első verseny a daytonai Beach and Road Course-on.
  • 1949. június 19.: Az első (a mai Monster Energy NASCAR Cup versenysorozathoz hasonlítható) verseny szigorúan szériaautók számára a Charlotte Fairgrounds Speedwayen.
  • 1959. február 22.: Az első Daytona 500.
  • 1979. február 18.: A Daytona 500 első élő közvetítése a TV NASCAR által az USA-ban. A nézők tűkön ülnek az izgalomtól, amikor Richard Petty az utolsó körben végre átveszi a vezetést.
  • 1994. augusztus 6.: A NASCAR pályák listájára felkerül az Indianapolis Motor Speedway.
  • 2012: A korábban Racecar Euro-Series néven ismert versenysorozat (mai nevén Whelen Euro Series) hivatalosan is a NASCAR által szankcionált versenysorozattá válik.
  • 2018. október 25.: A NASCAR Whelen Euro Series és a General Tire hivatalos partnerkapcsolatának kezdete.
NASCAR Euro Whelen Series logó

NASCAR Whelen Euro Series

A NASCAR Whelen Euro Series a francia Team FJ által szervezett autóverseny-sorozatként indult 2009-ben. Ekkor még Racecar Series volt a neve, és elsősorban franciaországi pályákon zajlott. 2010 vége felé a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bejelentette, hogy a Racecar Euro-Series mostantól hivatalosan elismert nemzetközi versenysorozat. Ennek következtében 2011-ben bővült az európai helyszínek sora.

Mindössze egy évvel később a Racecar Euro-Series alapítói megállapodást kötöttek a NASCAR-ral. A Euro-Series átvette a NASCAR szabályait, és hivatalosan is a NASCAR által szankcionált versenysorozattá vált. 2013-ban a neve is megváltozott NASCAR Whelen Euro Seriesre.

A Euro NASCAR a NASCAR-ra oly jellemző hangulatot és izgalmas versengést hozza el az Óvilágba, egyedülálló európai zamatot vegyítve hozzá.

A legjobb európai NASCAR versenyzők részt vesznek az újonnan életre hívott EuroNASCAR PRO bajnokságban (korábbi ELITE 1 osztály), amely az NASCAR európai bajnoki címért való küzdelem. A korábbi ELITE 2 divízió, amely a feltörekvő fiatal tehetségek és amatőr sofőrök számára készült, megváltoztatta nevét EuroNASCAR 2 bajnokságra és továbbra is kiváló ugródeszka a NASCAR karrier elindításához.

 

Legjobb NASCAR pillanatok 2019-ből

Indítás
 


 

Az Euro NASCAR autó

A General Tire márkaautó (lásd a képen) nagyszerű példája annak, mennyire látványos egy Euro NASCAR autó teljes versenydíszben – bár a General Tire egyelőre nem szándékozik ezt a járművet rajthoz állítani. Ez az autó a General Tire és a NASCAR Whelen Euro Series együttműködésének büszke szimbóluma, amely rendszeresen megjelenik majd olyan kiállításokon és promóciós eseményeken, mint az „Autosport International”. Természetesen egy autó sem versenyezhet jóváhagyott rajtszám nélkül, így a General Tire autó is kapott egyet: a 61-es szám tudatos választás eredményeként született, hiszen egy ügyesen formázott 61-es szám ránézésre a márka „GT” kezdőbetűire hasonlít.

Az Euro NASCAR autója minden szponzorával

Az Euro NASCAR autója

  • NASCAR motor: V8 5,7 liter NWES, 400 bhp, 55 m/kg nyomaték
  • Erőátvitel: hátsókerék-meghajtás, 4 sebességes váltó
  • Fékek: 4 dugattyús monoblokkos féknyergek, 330 mm szellőztetett féktárcsák
  • Max. sebesség: 250 km/h
  • Súly: 1210 kg / 2650 font
  • Hossz: 5080 mm
  • Szélesség: 1950 mm
  • Tengelytáv: 2740 mm
  • Biztonság: FIA által tanúsított csöves alváz, FIA által tanúsított felszerelés
  • Esélyegyenlőség: ugyanaz az autó minden vezetőnek, ugyanazok az alkatrészek minden autón, fontosabb összetevők plombálva, üvegszálas kompozit karosszéria

A NASCAR Whelen Euro Series és a General Tire ideális partnerek, nem utolsósorban közös, gazdag amerikai örökségük miatt.

Guy Frobisher, Szenior Projectmenedzser
 

Euro NASCAR abroncsaink – az USA-tól Európának

Az abroncsokat az indianai Plymouthban tervezték, kifejezetten a NASCAR embert próbáló körülményeit szem előtt tartva. Jóllehet ezek Európában másmilyenek, hiszen az európai pályák a klasszikus ovális helyett kör alakúak, az abroncsoknak tudniuk kell helytállni a különféle szögű kanyarokban, miközben számos különféle aszfaltpályán is jól kell teljesíteniük. Még a különböző országok időjárási viszonyait is számításba kell venni ahhoz, hogy a NASCAR autók mindig biztonságosan tartani tudják az utat.

A jól ismert NASCAR versenykörülmények, így a vezetési távolság és az idő mellett még a jármű súlyával és sebességével is kalkulálni kell.

A 2019-es első versenysorozat során összegyűjtött tapasztalatok alapján a General Tire slick és eső gumiabroncsának továbbfejlesztett változatát mutatták be a 2020-as NWES szezonra. Mivel az NWES előírások a szigorú költség-ellenőrzési és hatékonysági követelmények miatt 20-ra korlátozzák a megengedett gumiabroncsok számát vezetőnként, a fejlesztések nemcsak a teljesítményre, hanem a tartósságra is összpontosítottak.

A General Tire versenyabroncsot kifejezetten az Euro NASCAR-ra fejlesztették.

A General Tire versenyabroncsot kifejezetten az Euro NASCAR-ra fejlesztették.

Győztesek minden pályán: NWES GT

  • Méret: 330/770 R 15
  • Egy-egy versenyző számára elérhető szettek száma: 5 szett, minden versenyre
0
Az abroncsokat a versenyen érő legnagyobb G-erő
0
Szezononként elhasznált abroncsszettek átlagos mennyisége
Jerome Galpin (Euro NASCAR) és Guy Frobisher (General Tire) állnak a versenyabroncsok előtt a bejelentést követően

Jerome Galpin (Euro NASCAR) és Guy Frobisher (General Tire)

General Tire & Euro NASCAR:
Együtt egészen a célvonalig

Füstölgő abroncsok, csikorgó kerekek az aszfalton, sötét nyomok minden kanyarban:  ez a nyers esztétika Daytonában, a NASCAR hazájában született. Valóban lenyűgöző, hogy mit produkálnak az abroncsok egy NASCAR futamon.

Akkor hát miért ne néznénk szembe ezzel a kihívással egy hivatalos partner oldalán, aki hozzánk hasonlóan az amerikai hagyományt testesíti meg – és a célja szintén a csúcsteljesítmény és a megbízhatóság?

A Euro NASCAR hatéves együttműködést kezdett a General Tire vállalattal, hogy megfeleljen ezeknek az igényeknek. Hat év egy támogatási együttműködésre az autó-motor sportokban valóban szokatlanul hosszú időtartam. Viszont rendkívül sokat elárul arról, mennyire bízik a Euro NASCAR a General Tire-ben. Cserébe a márka egy olyan versenyabroncsot fejlesztett ki, amely várhatóan megfelel a 30 Euro NASCAR csapat magas elvárásainak.

A különleges fejlesztésű „NWES GT” abroncsok már az első teszteken is bizonyították számos erősségüket. Ahogy az a NASCAR esetében már hagyomány, minden jármű ugyanabból a sima és esőabroncs verzióból kap egy-egy szettet 11.5/27.5 R 15 méretben.

Végül is: bárhol lehetséges. A Euro NASCAR versenypályától Európa kanyargós útjaiig.

 

MOST TÖRTÉNIK:


1915 óta
General Tire. A Continental márkacsoport tagja.